Köpvillkor

1. Allmänt

Kavat förlag säljer varor och levererar inom Sverige. Beställningar tas enbart emot via kavataforlag.se
För att du skall känna dig trygg i ditt köp är du alltid välkommen att kontakta oss via e-post  om du har frågor om din beställning.

Kavat förlag förbehåller sig rätten att stryka en beställning om särskilda skäl föreligger.  Kavat förlag reserverar sig för slutförsäljning, förseningar samt eventuella tekniska problem.

2. Priser och betalning

Priserna på våra varor anges i svenska kronor inklusive moms. Vi följer Skatteverkets tabell för momssatser.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Priset som var aktuellt vid ditt beställningstillfälle är det som gäller oavsett om priset går upp eller ned efteråt.

Kavat förlag samarbetar med Paypal för att kunna erbjuda dig som kund alternativa och säkra betalmetoder. 

3. Fraktsätt och speditörer

Kostnaden för frakt framgår i kassan.  Mindre försändelser skickas som brev med Postnord medan stora försändelser skickas som paket med DHL eller Schenkerombud.

Leverans sker i enlighet med de uppgifter som anges vid beställningstillfället. Du som kund har därför ett ansvar att ange korrekta uppgifter. Om leverans skett enligt avtal men det visar sig att uppgifterna inte är korrekta, är det utom Kavat förlags ansvar.

4. Leveranser

Den totala leveranstiden för beställningen är vanligtvis 3-7 arbetsdagar. Hur snart en vara kan skickas  utöver frakttid står angiven på respektive produktsida. Av hänsyn till miljön och för att kunna hålla priserna nere så samfraktar vi alltid din beställning.

5. Försening

Vi försöker förstås alltid att leverera så fort som möjligt, men ibland kan förseningar uppstå ändå. Vi garanterar därför inte leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för förseningar. Vi reserverar oss rätten att avboka din beställning om det uppstår problem med leveranser till oss eller problem med betalningen.

Vid oförutsedda händelser som ligger utanför vår kontroll, Force Majeure, (såsom krig, naturkatastrof, strejk, brand eller utebliven leverans från vår underleverantör) ansvarar Kavat förlag inte för förseningarna.

6. Avbokning

Varor som finns att beställa är varor som finns i lager hos oss eller vår leverantör. Vi garanterar dock aldrig leverans till en viss dag och reserverar oss alltid för slutförsäljning. Tar en vara slut hos oss eller de leverantörer vi samarbetar med avbokas den från din beställning och levereras inte vid en senare tidpunkt. Vid avbokning skickas den informationen till dig via mail.

7. Ångerrätt och retur

Som kund har du 28 dagars ångerrätt (räknat från att du mottagit varan) enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Julklappar köpta fr.o.m 2 november 2020 har förlängd ångerrätt t.o.m 31 januari 2021.

Om du vill åberopa din ångerrätt ska du meddela oss detta, kontakta oss eller använd Konsumentverkets standardformulär , inom 28 dagar från det att du mottagit beställningen och utan dröjsmål skicka tillbaka varan till oss.

Varor som inte innefattas av ångerrätten och därmed heller ej kan returneras:

  • E-bok
  • Värdebevis
  • Defekta eller felaktiga varor
Returnerar du en oanvänd vara med eventuellt tillhörande etiketter och förpackning inom 28 dagar återbetalas hela beloppet. Om varans kvalitet har påverkats  kan avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning  göras.
Observera att vi endast godtar returer som först blivit godkända via epost.

Du betalar själv för returen tillbaka.  Leverera varan i dess originalförpackning och förpacka varan med ett yttre emballage så att originalförpackningen är skyddad, klistra aldrig returetiketten direkt på originalförpackningen.
Bifoga även en kopia på orderbekräftelsen eller liknande där ordernummer och kunduppgifter framgår så vi ser var paketet kommer ifrån.

För att byta din vara mot en annan returnerar du enligt våra returvillkor och beställer sedan den vara du vill ha istället.

8. Återbetalning

Återbetalning sker via Paypal och följer deras villkor.


9. Ej uthämtade paket

För ej uthämtade brev eller paket debiterar vi dig för våra kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering.

10. Reklamation

När du som kund hämtar ut eller tar emot din beställning ska du omgående kontrollera att emballaget är helt och att innehållet är helt och fungerande. Reklamationsrätten omfattar endast ursprungliga fel och inte t.ex fel orsakade av normalt slitage.
Reklamation sker via e-post, du kan kontakta oss här.  Var beredd att bifoga bilder samt ge information om när felet upptäcktes och utförlig beskrivning av felet.
Kavat förlag förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp. Reklamation till Kavat ska göras så snart som felet upptäckts.



11. Personuppgifter

Det är viktigt för oss att du som kund känner dig trygg när du handlar hos oss. 

Om du beställt åt en annan mottagare utan dennes vetskap kan vi komma att lämna ut ditt namn för att mottagaren ska känna sig trygg i att hämta ut beställningen.



Har du fler frågor om hur vi hanterar köp, kontakta oss här.